För hyresgästen Hyresgäst Bra att veta Underhåll, renovering & reparationer

Underhåll, renovering och reparationer

Du ansvarar för lägenheten
Du som hyresgäst är skyldig att ta hand om både lägenheten och din uteplats. Se till att underhålla spis och ugn genom att kontinuerligt städa dem för att undvika att fett inte bränner fast. Rengör fläkt kontinuerligt. Frosta av kyl och frys med jämna mellanrum. Försök inte ta bort isen med hårda föremål eftersom du riskerar att skada kyl/frys. Låt istället isen smälta av sig själv.
Vid rengöring av toalett, badrum och tvättställ använd milda rengöringsmedel.

Renovering
Du som hyresgäst har rätt att fräscha upp lägenheten genom att väggarna målas eller tapetseras. Detta gäller givetvis med jämna mellanrum och sker beroende på den aktuella underhållsplanen som finns.

För att få renovera eller göra om i lägenheten ska ni lämna in en förfrågan på vad ni vill göra i bostaden. Därefter får hyresgästen vänta på ett godkännande innan något görs.

Tänk på att vid t.ex. nedmontering av markis (efter godkännande) måste åverkan återställas när du flyttar ut. Du måste alltså återställa lägenheten till ursprungligt skick trots godkännande att göra ändringen.

Sjöbohems ansvar för reperationer
Sjöbohem ansvarar för vitvaror och fastigheten i stort. Vi ser till att hålla trappuppgångar, gemensamma utrymmen och gården fräsch och städad. Givetvis ber vi dig som hyresgäst att respektera ditt bostadsområde och hjälpa till att inte stöka ner i onödan.

Ser du något som avviker eller som har gått sönder t.ex. staket eller ditt kylskåp så hör genast av dig! Genom att snabbt felanmäla avvikelser kan vi så snart vi kan hantera problemet utan att det växer.

Design av Creative Army