Nedan kan du läsa några av våra vanliga frågor.
Jag vill säga upp mitt hyreskontrakt
Hyreskontraktet kan enbart sägas upp skriftligt.
Skicka din uppsägning till AB Sjöbohem, ATT Laila Nilsson, Verkstadsgatan 2B, 275 39 Sjöbo
eller via e-post till laila.nilsson@sjobo.se
Jag är intresserad av att hyra lägenhet hos er
Skicka in en intresseanmälan till oss via webben för att ställa dig i vår bostadskö.
Vi tar inte emot intresseanmälningar via telefon eller e-post.
Tänk på att intresseanmälan gäller i ett år, sedan måste den förnyas för att du ska stå kvar i kön.
Du blir kontaktad när det är din tur. Vi har inga akut-lägenheter att erbjuda.
Jag är i AKUT behov av en lägenhet. Går jag före i kön?
Nej, vi har inga akutlägenheter att erbjuda
Hur lång är väntetiden på en lägenhet?
Vi har inga uppgifter på väntetiderna hos oss och kan tyvärr inte svara på detta.
Vi kan ej heller se vilken plats du har i kön.
Anhörig har avlidit. Vill säga upp hyreskontraktet
Lämna in en skriftlig uppsägning.
Vid dödsfall är uppsägningen en månad. Behöver ni längre tid på er, prata med vår handläggare.
När lägenheten är tömd och städad bokar ni en tid för besiktning.
Jag behöver en ny hyresavi
Kontakta oss så skickar vi ut en ny till dig via e-post eller brev.
Var hittar jag mitt lägenhetsnummer?
På ditt kontrakt hittar du ditt lägenhetsnummer (i flesta fall).
Hittar du inte ditt lägenhetsnummer, kontakta oss.
Jag har inte möjlighet att själv kvittera ut mina nycklar
Personen som ska kvittera ut nycklar i ditt ställe måste ha en skriftlig fullmakt från dig att visa upp.
Inga nycklar lämnas ut utan fullmakt.
Jag har tappat bort min nyckel
Då måste vi göra cylinderbyte i lägenhet.
Kostnaden för cylinderbytet faktureras hyresgästen. För pris se prislista.
Myror, hur blir jag av med dem?
Kontakta Anticimex på telefonnummer 0752-451 000 och berätta att du bor i Sjöbohems fastighet och har problem med myror. De skickar ut myrdosor och kommer med tips på vad du ska och inte ska göra för att bli av med dem. OBS! sätt inte ut mer än en dosa åt gången. Det blir sämre effekt med flera.
Mjölbaggar, hur blir jag av med dem?
Rensa ut alla torrvaror i köket som blivit angripna.
Ha resterande torrvaror i tät förslutande burkar.
Dammsuga noga hela köket och köksinredningen.
Tänk på att de gärna gömmer sig bakom lister och i små hål.
Kasta dammsugarpåsen i soptunnan när du är klar.
Utemiljön, vem sköter det?
Skötseln av utemiljön åligger hyresgästen.
Jag har mullvadar i min trädgård
Skötsel av utemiljön åligger hyresgästen.
Därmed får hyresgästen själv sätta ut fällor i sin trädgård.
Jag jobbar i Sjöbo kommuns verksamhet. Hur tar jag reda på vad som ingår i städavtalet?
Prata med lokalvårdaren som städar hos er, fråga efter städprogrammet.
Finns inte de på plats när du jobbar, kontakta en av våra städchefer.
Maria Nilsson 0416-271 33 maria.nilsson@sjobo.se
Cecilia Rönn 0416-271 26 cecilia.ronn@sjobo.se
Jag vill ha städat min lägenhet, vem ska jag prata med?
Du når våra städchefer på 0416-271 26 samt 0416-271 33.
Vad ingår i städningen och vad kostar det?
Kontakta en av våra städchefer via telefon eller e-post för mer information.
Maria Nilsson 0416-271 33 maria.nilsson@sjobo.se
Cecilia Rönn 0416-271 26 cecilia.ronn@sjobo.se
Kan jag nyttja RUT-avdraget på era tjänster?
Ja, på våra städtjänster kan du nyttja RUT-avdraget.
Hur felanmäler jag?
På startsidan väljer du felanmälan bostäder eller felanmälan lokaler.
Logga in och lägg din felanmälan. Saknar du inloggning?
Kontakta Laila, 0416-271 43 eller via e-post laila.nilsson@sjobo.se.
Min persienn är trasig, ska jag felanmäla det till Sjöbohem?
Läs igenom ditt hyreskontrakt innan du felanmäler.
Där står det om persiennerna ingår i avtalet.
Glödlampor och säkringar, vem byter när det är dags?
Glödlampor och säkringar byts av hyresgästen.
Jag har lagt en felanmälan men ingen har hört av sig.
Vi har en prioriteringsskala där vi delar in alla felanmälningar.
Vanligast är att felanmälningarna behandlas inom 2 dagar.
Akut, gäller vid fara för människa eller fastighet
Inom 2 dagar
Inom en vecka
Vid tillfälle
Under semesterperioden då vi har lägre bemanning kan det vara mycket att göra för våra tekniker.
Jag har fått en påminnelse på en faktura. Vad gör jag?
Om kravet stämmer, betala mot påminnelsen.
Om något är fel kontakta Laila 0416-271 43
Är leverantör. Var skickar jag min faktura?
Du skickar fakturan till
AB Sjöbohem
Box 54
275 22 Sjöbo
OBS! fakturan måste märkas med ansvar, objekt eller projekt samt beställarens namn för att vårt system ska ta emot fakturan.
Kan jag som hyresgäst få E-faktura från Sjöbohem?
Ja, logga in i din internetbank och begär att få e-faktura från oss.
Då får du din faktura i internetbanken och betalar fakturan på ett enkelt sätt.
Vi kan även skicka SVE-faktura till företag.
Byter ni lås efter varje hyresgäst?
Nej. Vi byter enbart lås om vi inte får in alla nycklar som hyresgästen kvitterat ut.
Hur vet jag att det är personal från Sjöbohem som kommer hem till mig?
Alla som är anställda på AB Sjöbohem har ett id eller id06 som är utfärdat av AB Sjöbohem.
De ska kunna visa upp detta.
Jag behöver en ritning över min lägenhet.
Kontakta oss så skickar vi ut ritningen via e-post.
Får jag montera en markis på mitt fönster?
Lämna in en enkel ritning på vad ni ska göra för godkännande.
Tänk på att åverkan måste återställas när ni flyttar ut.
Jag har fått ett besiktningsprotokoll på lägenheten som jag ska flytta in i.
Hittar du fel som vi missat vid besiktning, anteckna dem på protokollet, signera och skicka det till oss senast 8 dagar från tillträdesdatum.
Även om inga tillägg görs måste du skicka in protokollet till oss.
Jag vill jobba hos AB Sjöbohem
Skicka in din spontanansökan till chefen för den avdelning du är intresserad av.
Se kontaktuppgifter under kontakta oss.
Jag har blivit utelåst, vad gör jag?
Hyresgästen får kontakta en låssmed.
Sjöbohem kör inte ut och öppnar.